Saturday, April 4, 2009

Tidak ada lagi kebebasan intelektual dalam berpolitik di Malaysia.

Sebelum Pilihan Raya Umum ke 12, unsur - unsur hasutan, cercaan dan fitnah cuma berlaku di negeri-negeri tertentu apabila berkempen. Namun menjelang dan lebih teruk lagi selepas PRU ke12, unsur-unsur ini semakin berleluasa dan rakyat malaysia seakan-akan membenarkan perkara ini. Ini lebih cendrong di lakukan sebilangan pihak yang ingin memanipulasi minda rakyat agar menyokong mereka. Mencerca, memaki hamun, mengutuk, bahkan mungkin memfitnah lawan yang tidak sealiran atau sependapat dengan mereka. Jika ini menjadi amalan politik di malaysia, maka secara simboliknya nilai-nilai intelektual bagi mereka yang membenarkannya berada ditahap yang paling rendah sekali. Amalan politik kotor ini telah merampas kebebasan intelektual dalam berpolitik di malaysia. Ada diantara mereka ini yang di jemput sebagai pensyarah universiti terkemuka diluar negara, lulusan agama dan golongan profesional. Tetapi apa sudah jadi dengan anda. Matlamat tidak menghalalkan cara.

Bercakap mengenai ungkapan "Matlamat tidak menghalalkan cara" ini saya teringat kepada ustaz saya semasa di sekolah dulu. Ustaz saya ni mengajar subjek agama iaitu Pendidikan Al-Quran Dan Sunnah. Di pendekkan cerita, dalam kelas ustaz saya ni sempat pula berkempen politik. Beliau selalu merujuk kerajaan di bawah pimpinan Tun Dr. Mahathir pada waktu itu sebagai kerajaan taghut(kafir). Semasa itu Dato' Seri Anuar Ibrahim masih lagi dalam kerajaan dan UMNO. Walaupun ada kebaikan yang dilakukan kerajaan ketika itu tetapi menurut pendapat beliau tetap salah. Kerana kerajaan yang ada bukan kerajaan islam tetapi kerajaan taghut (kafir). Matlamat tidak menghalalkan cara katanya.

Senario yang terjadi sekarang, mungkin pemimpin dan para penyokong golongan ini beranggapan bahawa sudah tiba masanya matlamat menghalalkan cara. Dimanakah nilai ilmu yang diajar kepada saya tadi. Walaupun saya fikirkan ketika dibangku sekolah untuk tidak membenarkan apa yang ustaz saya katakan kepada kami semua. Tetapi nilai kepercayaan ustaz saya cuba ajar kepada kami seperti tidak mengikuti tradisi para ilmuan kita yang terdahulu. Kalau ustaz terbaca coretan saya ini, saya pohon halalkan segala ilmu yang ustaz sampaikan. Melalui perbezaan ini kita mencari titik pertemuan. Semoga usaha kita diberkati Allah.

Politik berlandaskan intelektual bagi saya ialah melalui ilmu. Ilmu-ilmu itu seperti ilmu politik, kemasyarakatan, agama, ekonomi, perpaduan dan banyak lagi. Jangan dimomokkan kepada rakyat perkara yang tidak masuk akal. Rakyat kita hari ni pun sudah ramai yang berilmu. Apabila mendengar sesuatu isu, saya percaya mereka akan selidik dulu. Janganlah sensasikan sesuatu dengan cara "Cukup kerusi lompat nanti kita akan memerintah". Meletakkan rakyat keseluruhannya dalam keadaan tidak menentu. Berpolitiklah dengan dengan rasa ikhlas bukan berpolitik dengan cara "gunalah apa cara sekalipun YANG PENTING MENANG".

Sekian,

No comments:

Post a Comment