Friday, April 3, 2009

Najib mengangkat sumpah sebagai PM ke6

السلام عليكم ورحمة الله وبركات

Dato' Seri Najib Tun Abd. Razak akan mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke 6 pada jam 10 pagi ini di istana negara. Perkara ini telah diumumkan oleh Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan. Menurut KSN itu, Yang Di-Peruan Agong berkenan supaya Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bersamasama Najib menghadap Seri Paduka pukul 10 pagi ini untuk Abdullah menyerahkan surat melepaskan jawatan Perdana Menteri dan memohon perkenan melantik Najib sebagai Perdana Menteri yang baru.

Upacara angkat sumpah ini akan di siarkan secara langsung di TV1 pada hari ini.Alhamdulillah marilah kkita sama-sama berdoa agar bumi malaysia ini aman dibawah pemerintahan Dato' Seri Najib. Kita ucapkan ribuan terima kasih kepada Pak Lah kerana sepanjang beliau menjadi perdana menteri, Malaysia masih mampu meneruskan pembangunan dan imej baik sebelum ini. Kesederhanaan dan keterbukaan beliau akan sentiasa kita kenang sehingga ada yang mengelar beliau sebagai " Bapa Demokrasi Baru Malaysia ".

Mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir pula melahirkan hasrat untuk menghadiri majlis angkat sumpah itu hari ini jika di jemput. Ini satu petanda yang baik untuk bakal perdana menteri kita yang baru kerana rakyat melihat kehadiran mantan perdana menteri itu sebagai sokongan kepada barisan kepimpinan yang baru.

Lain pula cerita dari ahli parlimen pakatan rakyat. Kesemua 81 ahli pakatan rakyat menantatangani patisyen mendesak Yang Di-Pertuan Agong agar menangguhkan perlantikan Dato' Seri Najib sebagai perdana menteri yang baru. Petisyen itu, yang diserahkan kepada Istana Negara semalam, ditandatangani oleh penasihat PKR Datuk Anwar Ibrahim, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan ketua parlimen DAP Lim Kit Siang. Menghalang Dato' Seri Najib untuk menjadi perdana menteri sudah di jangkakan. Ini kerana PR merasa risau dengan ketegasan Dato' Seri Najib apabila menjadi perdana menteri kelak. Semasa di bawah pemerintahan Pak Lah, mereka telah mengambil peluang atas nama kebebasan bersuara sehingga menjadikan rakyat negara ini berbeza pendapat.

No comments:

Post a Comment